• 2

Coraz więcej Polaków używa adblocka [RAPORT IAB 2018]

Coraz więcej Polaków używa adblocka [RAPORT IAB 2018]
5 (100%) 2 głos[ów]

Rośnie liczna polskich internautów stosujących różnego rodzaju programy blokujące reklamy, lecz jednocześnie spada sama dynamika tego wzrostu. Co to oznacza dla reklamodawców inwestujących w reklamę internetową?

Pod koniec listopada 2018 Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska opublikował raport (https://iab.org.pl/aktualnosci/raport-zjawisko-blokowania-reklam/) na temat zjawiska blokowania reklam w polskim internecie za ubiegły rok. Badanie wykonano pod koniec 2017 roku metodą CAWI (Computer Assisted Web Interviews, ankiety internetowe), a poddani mu zostali użytkownicy serwisów Onet, Interia oraz WP w wieku 15 lat i więcej. Wniosek? Perspektywy dla reklamodawców i wydawców nie przedstawiają się obiecująco.

Przybywa użytkowników adblocka w Polsce

Podmioty zarabiające na reklamach w sieci są świadome tego jak ważne jest śledzenie trendów oraz statystyk dotyczące użytkowania programów blokujących: – W żadnym innym medium nie jest możliwe wyłączenie emisji reklam, a to właśnie budżety przeznaczane na promocję marek są źródłem finansowania umożliwiającym użytkownikom sieci darmowy dostęp do treści – wyjaśnia we wstępie do raportu Paweł Kolenda, dyrektor ds. badań IAB Polska. – Blokowanie reklam stanowi więc ogromny hamulec rozwojowy dla tej branży.

blokowanie reklam w polsce 2018 1

O niemal 200% wzrosła liczba osób korzystających z adblocka w Polsce. Obecnie reklamy blokuje 8,8 mln internautów w naszym kraju.

Przejdźmy zatem do omówienia najważniejszych wniosków płynących z lektury raportu. Wykorzystanie adblocka w Polsce wciąż rośnie, jednak sama dynamika tego przyrostu zasadniczo spada. Jednocześnie większa liczba respondentów dotychczas nie korzystających z adblocka nie wyklucza jego instalacji w przyszłości. Przybyło ponadto osób niezdecydowanych, które mogą zasilić szeregi blokujących reklamy.

Prośby o wyłączenie adblocka nie działają

Pod koniec 2017 roku z oprogramowania tego typu korzystały 42% polskich internautów, co oznacza, że aż 8,8 mln osób blokuje reklamy online. Polska jest zresztą ewenementem na skalę świata jeśli chodzi o to zjawiska – według danych Page Fair oraz Adobe (Ad Blocking Report) należymy do jednego z najbardziej aktywnych w tym zakresie społeczeństw Europy. Najchętniej blokujemy reklamy podczas przeglądania stron na komputerach PC: według danych IAB Polska aż 91% użytkowników PC-ów korzysta z adblocków.

blokowanie reklam w polsce 2018 2

Blokowanie reklam online jest powszechne wśród użytkowników komputerów osobistych. Rośnie także ich liczba w grupie posiadaczy smartfonów i tabletów.

Jedną z najciekawszych informacji ujawnionych w raporcie są dane na temat reakcji użytkowników na komunikat z prośbą o wyłączenie adblocka. Autorzy wnioskują z nich, że formuła proszenia internautów o wyłączanie adblocków już się wyczerpała i przynosi efekt odwrotny od zamierzonego – wszelkie komunikaty zasłaniające dostęp do treści powodują „ucieczkę” ze strony www.

Wnioski nasuwają się same. Jak przekonuje z raporcie Mateusz Drzewosowski, dyrektor pionu produktu reklamowego Interia, media internetowe powinny zacząć rozważać scenariusz, w którym za jakiś czas, być może niedługi, prawie wszyscy ich użytkownicy będą korzystać z jakiejś formy oprogramowania tego typu. Symptomem jest nie tylko stale zwiększająca się penetracja adblocków na wszystkich istotnych rynkach na świecie, ale  również kolejne sądowe porażki wydawców w procesach przeciwko producentom adblocków.

blokowanie reklam w polsce 2018 3

Powyższy wykres jasno pokazuje, że coraz częstszą reakcją na prośbę o wyłączenie adblocka jest…ucieczka ze strony.

Blokowanie reklam w Polsce 2018 – podsumowanie

Z punktu widzenia reklamodawców oraz wydawców zarabiających na wyświetlaniu reklam rosnące liczba użytkowników adblocków oznacza bardzo niekorzystną prognozę na przyszłość. Edukacja internautów na temat roli reklamy online w być albo nie być serwisów jest niewystarczająca, a nawet powoduje skutek odwrotny do zamierzonego. Internauci nie chcą, by reklamy przeszkadzały im w odbiorze treści w serwisach i to jest zrozumiałe. Zatem formaty mediów internetowych, które znamy obecnie, w przyszłości będą musiały zniknąć lub znacznie się przeobrazić: – Jeżeli wydawcy, agencje oraz reklamodawcy zaczną tworzyć takie reklamy, które nie będą przeszkadzały użytkownikowi podczas przeglądania treści, to i on „odwdzięczy się” nie blokując reklam – podsumowuje Wojciech Wojciechowski.

Blokowanie reklam w Polsce 2018pobierz cały raport
Udostępnij artykuł
Share on FacebookShare on Google+Share on LinkedInPin on PinterestTweet about this on Twitter

Nasze usługi, kliknij i zapoznaj się z ofertą


pozycjonowanie adwords rwd sklepy

Sprawdź też...

2 odpowiedzi.

  1. 3G pisze:

    Korzystam z AdBlocka. Oprócz tego mam antywirusa Kaspersky’ego. Po czasie dopiero odkryłem, że wtyczka w Chrome od Kaspersky’ego, która zainstalowała się razem z programem blokuje mi wszelkie reklamy. Mało tego, blokuje dane np. w Analytics. Mój ruch nie jest rejestrowany. Wszystkie te ustawienia są ustawieniami domyślnymi o których przez kilka miesięcy nie miałem pojęcia. Jako, że Kaspersky jest szeroko sprzedawany przez np. serwisy hostingowe to duża liczba firm musi mieć to oprogramowanie. Ciekaw jestem jak to może wpłynąć na analizę danych przy różnych formach marketingu internetowego.

    • Synage pisze:

      To, że ruch wewnętrzny po serwisie jest blokowany, wymieniłbym jako zaletę rozwiązania wynikającego z zaimplementowania Adblocka. Wyniki które otrzymujesz nie są zafałszowane wejściami pracowników na stronę – otrzymujesz więc faktyczny fedback odnośnie odwiedzin w serwisie.

      Problemem jest jednak rzeczywiście to, że i inni użytkownicy również blokują prawidłowe działanie kodu śledzacego… Dlatego warto mieć zweryfikowaną usługę Google Search Console. GSC zlicza kliknięcia w wynikach wyszukiwania, wiec w tym przypadku ani Kaspersky, ani Adblock nie zablokuje przepływu danych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *