• 0

Co powinieneś wiedzieć zlecając stworzenie strony internetowej?

Co powinieneś wiedzieć zlecając stworzenie strony internetowej?
2.3 (46.67%) 3 głos[ów]

Bycie przedsiębiorą w dzisiejszych czasach automatycznie wymusza obowiązkowe posiadanie firmowej strony internetowej i to najlepiej takiej, która przyciągnie potencjalnego odbiorcę – nie tyle treścią, co samym wyglądem, tj. ciekawymi zdjęciami, kolorystyką i przydatnymi funkcjami na stronie. Kiedyś trzeba było się ubrać, wyperfumować i wparować z gadżetami reklamowymi do klienta. Obecnie, w dobie nieustannego postępu technologicznego, całkowitą odpowiedzialność za pierwsze (pozytywne lub negatywne) bierze na siebie właśnie strona internetowa. Natomiast na rodzaj wrażenia wywieranego przez stronę – jakie by ono nie było – wpływa, nie tylko treść, ale także ciekawe zdjęcia, przyjazna kolorystyka oraz funkcjonalności mające na celu ułatwienie korzystania z niej. Bardzo często zleceniodawca umywa ręce od projektu zostawiając podstawowe decyzje o wyglądzie i funkcjonalności strony na barkach wykonawcy. Tymczasem osoba/firma zlecająca stworzenie strony internetowej MUSI/POWINNA wtrącić na ten temat swoje przysłowiowe 3 grosze. 

bloggo

Konkretne cele

Przede wszystkim należy odpowiedzieć sobie na pytanie, co konkretnie nas interesuje i wskazać cele, które strona ma realizować. Warto zacząć od podstaw, czyli informacji najbardziej oczywistych. Nie znaczy to, że mamy powielać to, co prezentują inne witryny. Wręcz przeciwnie – należy zaprezentować firmę i jej usługi w taki sposób, aby wyróżnić się wśród konkurencji, pokazać to, co jest naszym znakiem rozpoznawczym.

W następnym kroku warto pomyśleć o prezentacji produktów firmy – czy ma to być katalog, który umożliwi interesantom zapoznanie się z opisem i zdjęciem każdego produktu z osobna czy dodatkowa podstrona z ogólnym opisem oferty. Jeżeli firma oferuje sprzedaż produktów to warto pomyśleć również o sklepie internetowym (katalogu produktów wzbogaconym o funkcję sprzedaży i płatności online).

Ustalając cele strony warto rozważyć również, czy będziemy chcieli wykorzystać ją jako kanał komunikacji z użytkownikami. Jeżeli tak, warto pomyśleć o blogu. Daje on szerokie możliwości – od prowadzenia osobistych notatek, poprzez testowanie produktów i prezentowanie nowości, aż po artykuły eksperckie. Prowadzenie bloga wpływa też pozytywnie na wyniki wyszukiwania twojej strony w Google. Kierunek, jaki mu nadasz, zależy od potrzeb i możliwości firmy. Można wykorzystać go w dowolny sposób, a dodawane na nim treści w prosty sposób udostępniać w mediach społecznościowych.

Strona spełnia też funkcję reklamową, ma zachęcać do skorzystania z usługi lub oferty firmy. Zanim zlecimy projekt witryny warto upewnić się czy wykonawca tworzy strony w technologii Responsive Web Design. Metoda ta pozwala na automatyczne dopasowanie wyglądu i układu witryny do rozmiaru ekranu, na którym jest przeglądana np. tabletów czy smartfonów (które de facto zdążyły już zdominować świat internetu). RWD to od 2013 roku absolutny wymóg Google, który automatycznie ustawia strony responsywne wyżej w wynikach wyszukiwania. Takie rozwiązanie to także dowód na troskę o komfort użytkownika oraz dbałość o profesjonalny wizerunek firmy w jego oczach.

Określenie charakteru firmy

Na początek wskaż wykonawcy grupę docelową – określ, na jakim odbiorcy Ci zależy i stwórz jego personę, czyli dokładny opis ze wskazaniem wieku, płci, pochodzenia, wykształcenia itp. Im więcej cech potencjalnego odbiorcy uda Ci się określić tym lepiej. Wszystkie te informacje pomogą stworzyć stronę dopasowaną do osób, do których chcesz dotrzeć. Kolory użyte w projekcie, rodzaj animacji, efekty specjalne, funkcjonalności – w profesjonalnych agencjach dobieranie tych elementów rozpoczyna się od analizy grupy docelowej. Konkretną witrynę dopasowuje się więc do konkretnych odbiorców odpowiadając na ich potrzeby. Młody odbiorca to kolorowe napisy, animacje, nacisk na duże, jakościowe grafiki, zdjęcia i filmy. Natomiast starsza grupa internautów wymaga użycia większych liter, mniej skomplikowanych i jasnych w przekazie haseł reklamowych, wyraźnych kontrastów, itp. Innego podejścia wymaga też strona projektowana dla mężczyzn i kobiet. Projektując sklep z odżywkami dla sportowców postawimy przede wszystkim na hasła motywujące, fotki (nie tyle kulturystów co kulturystek;)) oraz ciemniejsze kolory. Sytuacje z życia wzięte trzeba przełożyć na grafikę i trzymać się pewnych schematów. Warto pochylić się nad tym już na starcie projektu, aby później nie przerabiać strony w nieskończoność tylko dlatego, że na początku zlecający nie chciał poświęcić chwili na analizę i rozmowy z wykonawcą.

Zlecając projekt witryny dobrze jest też określić kierunek, w jakim chcielibyśmy zmierzać. Warto więc znaleźć kilka przykładów stron, które nam się podobają. Nie mówimy tu oczywiście o kopiowaniu pomysłów, ale o pewnej wskazówce dla grafika. Pomoże mu to wczuć się w gust i charakter klienta i przewidzieć, jakiego rodzaju projekt może mu się spodobać. Trzeba tu jednak pamiętać, że strona jest tworzona dla przyszłych klientów i do nich ma być dopasowana, a nie do zleceniodawcy. Nie projektuje się pastelowo różowej strony z częściami do samochodów tylko dlatego, że zleca ją kobieta, która akurat lubi taki kolor. Trzeba koniecznie mieć to na uwadze i starać się znaleźć złoty środek. Aby uniknąć niepotrzebnych poprawek warto też na starcie podesłać adresy stron, które zupełnie nam nie odpowiadają. Dzięki temu grafik będzie wiedział, jakich rozwiązań zdecydowanie unikać.

Dobrze jest otworzyć się także na porady wykonawcy. Przecież to on jest ekspertem w swojej dziedzinie i zna się na tym co robi. Jeśli jeszcze przed podpisaniem umowy i startem projektu poświęca czas, aby Ci doradzić i znaleźć najlepsze rozwiązanie to znaczy, że zależy mu na jak najwyższej jakości projektu i Twoim zadowoleniu. Im bardziej złożone, wnikliwe i długotrwałe są te wstępne rozmowy tym bardziej możesz być przekonany o tym, że rozmawiasz ze specjalistą w tej dziedzinie. Wykonawca nie musi znać konkretnej branży – budowlanej, modowej czy medycznej, aby stworzyć dobry projekt. Wystarczy, że ma doświadczenie, pomysł i wiedzę, jak to zrobić.

Profesjonalne wykonanie strony internetowej

W Internecie znajdziesz mnóstwo ogłoszeń freelancerów lub studentów, którzy zaoferują Twojej firmie „profesjonalną” stronę internetową. Zanim zlecisz jej wykonanie zastanów się, czy masz gwarancję powodzenia takiego projektu. Być może uda się zrobić to tanio lub nawet bardzo tanio, ale czy na pewno dobrze? Czy wiąże Was coś poza danym słowem? Czy masz pewność, że projekt zostanie wykonany zgodnie z umową? O ile w ogóle ją podpiszecie. Jeżeli zależy Ci na profesjonalnej obsłudze, umowie i gwarancji działania zgodnie z jej zapisami to zdecydowanie polecam skorzystanie z usług profesjonalistów. Ustabilizowana na rynku firma, z setkami projektów w portfolio, zabezpieczające Cię dokumenty, w których zostaną zawarte warunki waszej współpracy, faktura na koniec realizacji, jasno określone ceny i terminy.

W profesjonalnej firmie pracę nad projektem rozpoczynasz od rozmowy z project managerem, który spisuje Twoje oczekiwania i przekazuje je grafikowi oraz front-end developerowi. W kolejnym kroku powstaje oprawa graficzna, która jest przesyłana do Twojej akceptacji, a następnie cięta i kodowana na potrzeby prawidłowego wyświetlania na urządzeniach mobilnych. Front-end developer współpracuje z back-end developerem, który programuje to czego na stronie nie widać. Zakodowany już projekt ponownie zostaje przesłany do Twojej akceptacji. Cały proces nadzoruje Project Manager, który przekazuje informacje pomiędzy Tobą, a osobami zajmującymi się realizacją projektu. Ostatnim etapem twórczym jest wdrażanie treści na stronę – tu pojawia się copywriter, który tworzy profesjonalne opisy dostosowane pod SEO. To właśnie jakość tych opisów w dużym stopniu będzie stanowiła o późniejszych pozycjach strony w Google. W profesjonalnej agencji w każdy z etapów tworzenia strony internetowej angażowany jest specjalista z danej dziedziny. Masz więc gwarancję kompleksowej i wielowymiarowej obsługi.

Od szczegółu do ogółu

Na koniec podaję jeszcze zbiór drobnych, ale bardzo ważnych zasad, o których nie powinieneś zapominać. Pierwsza zasada dotyczy pozornej „szybkości” zmian. To, że Tobie wydaje się, iż zlecana przez Ciebie poprawka to tylko drobna zmiana, którą uda się szybko wdrożyć, wcale nie oznacza, że tak musi być. Z pozoru niewielka zmiana może okazać się kilkugodzinną pracą angażującą grafika i programistę. Chcesz zmienić tylko kolor paska menu? Pamiętaj, że najczęściej w takim przypadku w grę wchodzi również zmiana kolorów pozostałych elementów na stronie i nowy dobór zdjęć, na każdej z podstron twojego serwisu. Nawet jeśli na etapie projektu graficznego zajmie to tylko 2 godziny to na etapie testowania interaktywnej (zakodowanej) już strony taka zmiana wydłuża pracę nawet kilkukrotnie. Dlatego wszelkie pomysły i wytyczne dotyczące całościowego wyglądu strony należy przekazać już na starcie projektu.

Druga zasada dotyczy dzielenia prac pomiędzy kilka agencji. Jeżeli korzystasz z usług jednej firmy do zaprojektowania logo to pozostań przy niej także projektując wizytówki. Dzięki temu zachowasz pełną spójność identyfikacji wizualnej Twojej firmy.

Kolejna ważna zasada – zanim zadzwonisz do agencji z żalem, że zlecone przez Ciebie poprawki nie zostały wprowadzone, wyczyść w historii przeglądania obrazy i pliki zapisane w pamięci podręcznej przeglądarki. Wszystkie komercyjne przeglądarki standardowo je zapamiętują, może się więc zdarzyć, że poprawki już dawno zostały uwzględnione, ale Ty ich nie zauważyłeś, bo nie wyczyściłeś tych plików.

I ostatnia, ale nie mniej ważna sprawa – uzbrój się w cierpliwość. Jeżeli chcesz mieć profesjonalnie wykonaną stronę z istotnymi detalami to daj sobie i agencji czas na ich wprowadzenie. Jakość wymaga czasu.

Czy to koniec? Nie, to dopiero początek. Skoro masz już nową, fajną stronę to nie pozostaje nic innego, jak tylko zacząć chwalić się nią światu i zbierać profity. I tu otwiera się pole do działań marketingowych. Bo przecież nie po to projektowałeś nową stronę, aby świat nigdy jej nie ujrzał – czas na działania SEO i kampanię AdWords. A potem? A potem satysfakcja gwarantowana!

Udostępnij artykuł
Share on FacebookShare on Google+Share on LinkedInPin on PinterestTweet about this on Twitter

Nasze usługi, kliknij i zapoznaj się z ofertą


pozycjonowanie adwords rwd sklepy

Sprawdź też...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *