• 1

Takie to buty, czyli dlaczego warto wypełnić brief

Takie to buty, czyli dlaczego warto wypełnić brief
5 (100%) 1 głos[ów]

Dlaczego warto uzupełniać brief dla grafika?

Należy zacząć od tego, że brief to nieoficjalny dokument zawierający z założenia plany twórcze dla Twojej strony internetowej. O ile umowa określa jednoznaczne płaszczyzny i wytyczne, których nie da się podważyć, to brief można spokojnie pojąć jako umowę dżentelmeńską, w której zawieramy już takie określenia jak „styl retro à la bar mleczny z lat siedemdziesiątych” albo „tło strony jak obicie krzesła z epoki wiktoriańskiej”, ewentualnie „styl biznesowy, bo szef nie zna innych kolorów niż biały i niebieski”.

Reasumując, brief dostarcza agencji interaktywnej takich informacji, których nie da się zapisać w umowie ze względu na ich niejednoznaczność.  Dla przykładu, podając kolor „niebieski” grafik widzi jego 120 odcieni, więc jeśli chcesz pisać w umowie o konkretnych kolorach, to spróbuj operować numerami CMYK albo RGB, wówczas zamiast pisać „menu bladozielone” napiszesz „pasek menu w kolorze #B0BFA8 z obramowaniem w kolorze #3B3E2D”.

Brief to absolutna podstawa do rozpoczęcia współpracy przy wykonywaniu strony internetowej. Każdy klient zwracający się po nią powinien wypełnić brief, określając dosłownie wszystko, co przyjdzie mu na myśl. Oczywiście, istnieje szereg innych spraw, które musisz załatwiać w swojej firmie. Dokładnie wiemy, że „masz na głowie” obsłużenie tych wszystkich interesantów, którzy przychodzą z ulicy, aby zapoznać się z twoją ofertą i wypuścić masę gołębi pocztowych do swoich partnerów biznesowych z USA i Laosu. Jednak żyjemy w erze komunikacji, a XXI wiek sprawia, że własny kąt w świecie WWW to konieczna konieczność, a strona internetowa firmy również jest priorytetem.

Często słyszymy: „Jesteście profesjonalistami, to wasza działka, wy wiecie najlepiej, daję wam wolną rękę”, a po otrzymaniu projektu: „Inaczej sobie to wyobrażałem, proszę o alternatywny projekt”. Project Manager na to: „No pewnie, nie ważne, że poświęciliśmy na ten projekt 35 godzin bez słowa wytycznych. Proszę, oto pańska alternatywa, a jakby co, to zrobimy jeszcze 3 kolejne projekty, od razu wszystkie zakodujemy i przedstawimy jako gotowe do testowania. Nie martwi się pan… pozostałe 30 projektów naszych klientów poczeka. Zaraz Tereska wszystkich obdzwoni, a potem napisze 30 wydłużających terminy aneksów do ich umów”.
Profesjonalna firma w projekt angażuje handlowca, grafika, programistę, project managera i koordynatora przepływu informacji. Należy pamiętać, że twój projekt nie jest jedynym, którym zajmuje się agencja w danym momencie. Gdyby tak było, musiałbyś zapłacić o wiele więcej, aby zwróciły się koszta pracownicze i utrzymanie miejsc pracy wszystkich wymienionych stanowisk. Część tych pieniędzy idzie na zakup odpowiednich modułów do strony czy też profesjonalnych zdjęć objętych przez prawa autorskie.
W przypadku ciągłych poprawek i wydłużania terminu wykonawca musiałby przesuwać realizację swoich innych projektów, na co nie może sobie pozwolić, bo przecież Pani Tereska nie napisze im 30 aneksów wydłużających terminy, a nawet gdyby napisała, to kto by się na to zgodził?
Dlatego też już na wstępie powinieneś wiedzieć, czego oczekujesz względem własnej strony internetowej :) Nie musi to być przecież od razu strzał w 10, wystarczy pewna zajawka, jakiś wstępny plan i pomysł, który wspólnie z agencją zostanie wypracowany przy rozmowach o projekcie.
Nie bez powodu prosimy, błagamy, nalegamy, aby wypełnić kilka konkretnych podpunktów, które przedstawiają twoje wymagania i określają gustu – dla nas to ma duże znaczenie.

…ale koniec tych żartów! Twoje buty też produkowała równie profesjonalna firma, ale ty nie wziąłeś w ogóle pod uwagę tych pozostałych 149-ciu par tylko te jedne. Brief ma na celu przekazać wykonawcy dlaczego wybrałeś granatowe półbuty z zamszu z czerwonymi sznurówkami i cekinami na języku, a nie coś dla dorosłych. Sam te buty kupiłeś i musiałeś mieć ku temu stosowne (albo niestosowne) powody zarówno dlatego, że wybrałeś te konkretne i dlatego, że nie wybrałeś pozostałych 149-ciu.

Jak agencja interaktywna miałaby zatem wykonać stronę internetową komuś, kto nie potrafi zdecydować się na konkretną parę laczków?
laczki

źródło: https://pixabay.com/ 

Proste. Skoro nie wiesz czego chcesz, to dostaniesz buty nieodbiegające od panujących obecnie standardów i nikt nie nazwie cię szpanerem albo obdartusem. Będziesz musiał się po prostu liczyć z tym, że będą to najprędzej czarne, skórzane buty i będzie można włożyć doń stopy (nawet w skarpetach, jeśli jakieś masz), a potem zawiązać ręcznie przy pomocy sznurówek w zestawie.
Jeśli już ci takie buty wyprodukujemy i zapytasz „Ty, a gdzie cekiny na języku?”, to istnieje duże prawdopodobieństwo, że po prostu powiem „Czeba było mówić jak prosilim” i że cekiny w tej chwili nie pasują do całokształtu. Jeśli ci na nich koniecznie zależy, to musimy stworzyć całkowicie nową parę sufiksów, ale zarówno za pierwszą, jak i za drugą trzeba zapłacić. Mieliśmy mieć przecież wolną rękę, a w ten sposób automatycznie odmówiłeś wyprodukowania butów pod własny gust i zdecydowałeś się na modne buty, o czym natomiast zadecydowała 20 lat młodsza od ciebie graficzka, która zamiast kawy pije Yerba Mate, w wolnych chwilach przegląda albumy z kolekcją motyli, a w weekendy chodzi na łąkę i gra na bałałajce z koleżankami z Centrum Dziedzictwa Mongolskiego – Uurut Duum.

Reasumując, jeśli chcesz się wyróżniać – uzupełniasz brief i odpowiadasz na pytania grafika, aby określić swój gust (bo kto powiedział, że strona dla domu pogrzebowego musi mieć czarne tło?). Warto tu zaznaczyć, że „obecnie panujące standardy” nie oznaczają brzydkiego projektu, ale taki, który nie odbiega od innych nowoczesnych stron z branży. Uzupełniony z sercem brief ma tę stronę uczynić, nie tyle nowoczesną, ale zgodną z twoim gustem. A skąd my możemy wiedzieć czy pijesz kawę turecką, czy Yerba Mate?

The End

Upewnij się, że każdy, kogo pytasz o opinię w sprawie swojego projektu jest szerzej zaznajomiony z jego biznesowymi celami. Dokładnie wiemy, że opinia twojej mamy jest dla ciebie ważna, ale wychowała się ona w czasach, kiedy jedyną zabawką było to, co można było znaleźć na podwórku.  Twoja mama może zatem powiedzieć, że projekt jest ładny albo brzydki i to tylko w swojej opinii – nie ma ona przecież większego pojęcia, że swoim produktem lub usługą chcesz dotrzeć do 20-35-letnich, samotnych Amerykanów narodowości meksykańskiej i płci męskiej.

Udostępnij artykuł
Share on FacebookShare on Google+Share on LinkedInPin on PinterestTweet about this on Twitter

Nasze usługi, kliknij i zapoznaj się z ofertą


pozycjonowanie adwords rwd sklepy

Sprawdź też...

1 Odpowiedź

  1. Marcin Marć pisze:

    Briefy istotne są przy tworzeniu stron, grafik jednak śmiało również można wykorzystywać do zbierania informacji na temat innych działań jak SEM, SEO, CM, etc.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *