Indeks mobilny już działa – Co Google radzi webmasterom?

Indeks mobilny już działa – Co Google radzi webmasterom?
4.8 (95%) 12 głos[ów]

Indeks mobilny staje się faktem, o czym Google poinformowało oficjalnie na swoim blogu i zapowiedziało rozpoczęcie testów. Przy okazji firma stworzyła listę zaleceń dla właścicieli i administratorów stron internetowych, które mają pomóc im przystosować witryny do nowych wymagań algorytmu.

indeks-mobilny

Niedawno Gary Illyes z Google poinformował o planowanym wdrożeniu nowego sposobu indeksowania stron internetowych ze względu na ich przystosowanie do urządzeń mobilnych (indeks mobilny), o czym pisaliśmy tutaj. Na więcej szczegółów musieliśmy poczekać do 4 listopada. Google poinformowało, że oficjalnie rozpoczyna testowanie nowego indeksu. Oczywiście kontekstem całego eksperymentu jest wdrażanie filozofii „mobile-firendliness” czyli przystosowania całego Internetu do korzystania na urządzeniach mobilnych. Wpis mogliśmy przeczytać na blogu dla webmasterów.

Co zmieni indeks mobilny i kto powinien się go bać?

  • Google podkreśla, że indeksacja stron będzie odbywała się na podstawie treści umieszczonej na mobilnej wersji strony internetowej, więc to właśnie tam należy nieco popracować, jeśli chcesz zachować wysoką pozycję.
  • Co ważne, jeśli posiadasz stronę responsywną (RWD) to nie musisz obawiać się „dobrej zmiany”, bo treści i znaczniki danych strukturalnych odczytywane są tak samo na każdym urządzeniu.
  • Z kolei jeśli posiadasz dwie wersje strony (wersję desktopową i wersję mobilna), a treści na nich się od siebie różnią, to warto sprawdzić, czy wspomniane dane strukturalne działają poprawnie dla obu wersji.
  • Upewnij się, że twoja strona jest dostępna dla botów Google.
  • Nie ma konieczności zmiany linków kanonicznych dla mobilnej wersji strony (linki kanoniczne są informacją dla robotów wyszukiwarek na temat właściwego adresu danej strony internetowej).
  • Jeśli do tej pory nie dodałeś i/lub nie zweryfikowałeś mobilnej wersji swojej strony w Search Console, to pora to zrobić.
  • Jeśli posiadasz tylko desktopową wersję swojej strony internetowej, to wciąż będzie ona indeksowana przez algorytm, jednak będzie robił to nowy indeks mobilny.
  • Ważne: jeśli dopiero tworzysz mobilną wersję swojej strony, to lepiej jest poczekać i uruchomić ją później i w pełni skończoną, niż wcześniej, ale z błędami i niekompletną. W ten sposób unikniesz zaindeksowania niewłaściwych danych lub treści przez googleboty
  • Google poinformowało, że zmiany będą wprowadzane stopniowo przez najbliższe miesiące i do tego na razie na małą skalę.
Udostępnij artykuł
Share on FacebookShare on Google+Share on LinkedInPin on PinterestTweet about this on Twitter

Nasze usługi, kliknij i zapoznaj się z ofertą


pozycjonowanie adwords rwd sklepy

Sprawdź też...

7 odpowiedzi.

  1. Michał pisze:

    Ciekawe jak będzie wyglądała sprawa linkowania i jego wpływ na ranking. Rzadko przecież linkuje się do strony w wersji mobile. Jakieś przypuszczenia w tej kwestii macie?:)

    • Joanna Kulik pisze:

      Michał, bardzo ciekawe spostrzeżenie :) My obsługujemy (jak dotąd) głównie strony wykonane w technice RWD, więc nie mamy tu subdomen typu m.strona.pl, gdzie jest strona mobilna. W sumie to sami jesteśmy ciekawi, czy właściciele tego typu witryn oddzielnie linkują m.strona.pl i strona.pl i czy ma to wpływ na pozycjonowanie. Trzeba zapytać kogoś, kto się z tym zetknął. Pozdrawiam :)

    • Wiola pisze:

      Wygląda na to, że póki co wystarczą linki ze stron dostosowanych do urządzeń mobilnych i dobrze przygotowana strona. Wątpię jednak, żeby tak było zawsze. Na ostateczne wnioski przyjdzie wszystkim poczekać.

  2. Michał Tkocz pisze:

    Może przyspieszy to przenoszenie się klientów na RWD – mnie to cieszy.

  3. Tomek pisze:

    Michał, nie znam nikogo kto linkuje to strony w wersji mobile 😀 Wydaje mi się, że trzeba po prostu tworzyć strony w wersji RWD i sprawa linkowania będzie jasna. Ciekawe kiedy faktycznie indeks mobilny ruszy i czy faktycznie będzie sporo się różnił od tego standardowego.

  4. Marta pisze:

    U mnie 40% użytkowników to mobilni, myślę że w przyszłym roku będzie to juz 50 na 50

  5. I bardzo dobrze, może wreszcie szukając strony na smartfonie nie będę klikała w linki do stron kompletnie nie przystosowanych do telefonów komórkowych. Jak klikam w stronę, którą potem muszę przesuwać to szybko się irytuję i nie korzystam już dalej i zastanawiam się, dlaczego w ogóle wyświetlił mi się w pierszych wynikach…