• 3

Kluczowe zasady web designu

Kluczowe zasady web designu
5 (100%) 2 głos[ów]

Sukces strony internetowej to składowa dwóch rzeczy – zachwycającego designu i wartościowej treści. Witryna musi mieć taki styl, który zagwarantuje komfort poruszania się po niej, funkcjonalność oraz przejrzystość.

Gust jest oczywiście kwestią względną, dlatego to, co jest atrakcyjne dla jednej osoby, nie musi koniecznie podobać się drugiej. Istnieją jednak pewne zasady, którymi powinno się kierować przy tworzeniu strony internetowej. Nie są to reguły absolutne, których trzeba się sztywno trzymać. Traktować należy je raczej jako swego rodzaju wytyczne, które pomogą nam stworzyć przyjazną i interesującą witrynę WWW.

pup

5 elementów, na które warto zwrócić uwagę przy tworzeniu strony:

Minimalizm

Przeglądając witrynę, rzadko kiedy czytamy każde słowo, które się na niej znajduje. Czynność „przeglądania” nabiera w tej sytuacji dosłownego znaczenia – pobieżnie zaznajamiamy się z układem i treścią strony, wyciągając jedynie słowa kluczowe i pojedyncze zdania. Mając to na uwadze, przy tworzeniu witryny rozsądnie jest kierować się jakością treści, a nie jej ilością. Im mniej tekstu, tym większe prawdopodobieństwo, że więcej informacji zostanie przez użytkownika przyswojone. Oczywiście chcesz go zmobilizować do działania, dlatego wszelkie hasła „Call To Action” są jak najbardziej wskazane. Upewnij się jednak, że treść podzielona jest na czytelne akapity z większymi podtytułami. Proponujemy także zamieszczanie ikonek i obrazków, jako alternatywnych sposobów komunikowania istoty przekazu.

Design

Ludzkość przeszła długą drogę od kamiennych tabliczek do dotykowych komputerów. Ponieważ w dzisiejszych czasach informacje wyświetlane są na ekranach naszych urządzeń, zadaniem grafika jest uporządkowanie treści tak, aby były one czytelne i logiczne. Pierwsze wrażenie w tym przypadku naprawdę jest najważniejsze. Masz tylko kilka sekund, aby przyciągnąć czyjąś uwagę i przekazać tej osobie, o czym jest Twoja strona.

Usystematyzowanie informacji jest możliwe dzięki wszystkim narzędziom, jakimi dysponuje web designer: kolory, kontrasty, font, rozmiary i odstępy. Dzięki nim możesz wyeksponować jedynie kluczowe informacje i zepchnąć na drugi plan treści drugorzędne. Jednym z najlepszych elementów każdego projektu internetowego, który tworzy wyrazistą wizualną hierarchię, są sekcje – pomogą one uporządkować stronę w przejrzyste, strawne fragmenty tekstu.

Prostota

„Czytelność” oznacza fizyczny wygląd informacji, który ułatwia odbiorcom zrozumienie sensu. Jeśli Twoja strona jest przystępna, użytkownicy będą mogli skutecznie ją przeglądać i bez trudu przyswajać zawarte w niej informacje.

Osiągnięcie czytelności strony internetowej jest stosunkowo łatwe, musisz się jedynie kierować tymi prostymi zasadami:

  • Kontrastuj

Tekst musi być widoczny, dlatego bardzo ważny jest odpowiedni kontrast między fontem a tłem. Zachęcamy do zabawy kolorami, ale nie rezygnuj z czytelności w imię kreatywności.

  • Pilnuj wielkości

Jeszcze kilka lat temu witryny miały małe czcionki, ale z biegiem czasu ludzie zdali sobie sprawę, że font o wielkości 12 p jest prawie niemożliwy do odczytania. Odległość monitora od twarzy powinna wynosić mniej więcej 50 cm. W takiej sytuacji większość osób będzie się naprawdę musiała wysilić, aby przeczytać małe litery w tekście. Standardową wielkością jest 16 p, jednak w rzeczywistości będzie to w dużym stopniu zależeć od kroju pisma.

  • Wybierz prosty font

Są dwie główne rodziny fontów: szeryfowe i bezszeryfowe. Serify to małe, wystające punkciki lub linie, które pewne czcionki mają na końcach liter – na przykład Times New Roman pochodzi z rodziny czcionek Serif. Sans Serif dosłownie oznacza „bez serifa”. Czcionki te są zazwyczaj najlepszym wyborem dla tekstów internetowych – są proste i nienarzucające. Mówi się, że rodziny się nie wybiera, ale na wybór rodziny czcionkowej już wpływ masz 😉

  • Nie przesadź z ilością fontów

Zasada mówi, żeby nie stosować więcej niż trzech różnych rodzajów fontów na jednej witrynie internetowej. Niektóre projekty jednak mogą wymagać zastosowania większej ilości krojów pisma, dlatego jeżeli decydujesz się na użycie różnych czcionek, pamiętaj o tym, aby efekt ostateczny był  spójny, a strona nie wyglądała na „zagraconą”.

Łatwość nawigacji

W naturze artysty-grafika leży łamanie wszelkich konwencji, jednak menu to nie jest miejsce na popuszczanie wodzy fantazji. Ważne jest, aby było ono klarowne i komunikatywne. Stronę z konkretną nawigacją można łatwiej zaindeksować w wynikach wyszukiwania Google.

  • Kliknięcie w logo powinno odsyłać do strony głównej – jest to powszechna praktyka, która oszczędza użytkownikom niepotrzebnych kliknięć.
  • Menu powinno znajdować się na samej górze witryny i być uporządkowane zgodnie z wagą każdej sekcji.
  • W ostatnim czasie popularne stały się strony tzw. one-page, czyli takie, których nawigacja skupia się na przewijaniu. Możesz zastosować w tym przypadku menu „przyklejone”, które będzie zawsze widoczne bez względu na przewijanie.
  • Nie zapomnij o stopce, w której umieścisz wszystkie ważne linki: media społecznościowe, warunki korzystania, FAQ, kontakt, blog itp.

Mobilność

Żyjemy w mobilnym społeczeństwie, dlatego ważne jest, aby każda strona była czytelna i przejrzysta, niezależnie od tego, z jakiego urządzenia uzyskuje się do niej dostęp. Aby mieć pewność, że Twoja strona będzie poprawnie działać we wszystkich rozdzielczościach – testuj, sprawdzaj oraz wprowadzaj zmiany i ucz się na swoich błędach.

Ostatnia wskazówka: nigdy nie przestawaj szukać inspiracji! Jeśli chodzi o projektowanie stron internetowych, inspiracja jest istotną częścią procesu twórczego. Ważne jest, aby wiedzieć, jakie narzędzia są dostępne i do czego można je wykorzystać.

Udostępnij artykuł
Share on FacebookShare on Google+Share on LinkedInPin on PinterestTweet about this on Twitter

Nasze usługi, kliknij i zapoznaj się z ofertą


pozycjonowanie adwords rwd sklepy

Sprawdź też...

3 odpowiedzi.

  1. Sandra pisze:

    Jestem ciekawa, czy w końcu ten minimalizm będzie stosowany do przesady i wszystkie strony będą przez to jednakowe.

    • GOLDWEB pisze:

      I tu właśnie będzie widoczny kunszt webdesigner’a, który będzie potrafił się wybić ze swoim projektem strony internetowej wśród innych. Ja jestem jak najbardziej za minimalizmem, który powiązany z estetyką potrafi czynić cuda :)

      • Kuśnierczak pisze:

        Muszę powiedzieć, że zgadzam się z Tobą. Minimalizm połączony z estetyką daje naprawdę piękne efekty. Niemniej wychodzę z założenia, że nie wszyscy się z tym zgadzają (czemu niemniej trudno się dziwić, jesteśmy różni).

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *