• 2

W 2019 reklama w Internecie pobije telewizję

W 2019 reklama w Internecie pobije telewizję
5 (100%) 2 głos[ów]

Rosną wydatki na reklamę cyfrową w Polsce. Jeśli dotychczasowa dynamika się utrzyma, już w 2019 internet stanie się największym medium reklamowym w naszym kraju. Reklama online w Polsce raport IAB/PwC – najważniejsze dane.

W połowie listopada IAB Polska (Związek Pracodawców Branży Internetowej) i PwC opublikowały raport  AdEx dotyczący wydatków na reklamę cyfrową w Polsce. W raporcie uwzględniono dane za pierwsze półrocze 2018 roku, które porównano z analogicznym okresem w 2017. Wynika z nich, że nakład finansowy na reklamę w Internecie wzrósł w tym okresie o ponad 300 mln zł i osiągnął wartość niemal 2,2 mld zł (dla porównania wartość reklamy internetowej w 1. półroczu 2017 roku wyniosła 1,859 mld zł). Procentowo oznacza to wzrost wydatków na reklamę cyfrową o 16,8% .

reklama online w Polsce raport

Wartość reklamy online w Polsce w 1. półroczu 2018 roku (za: IAB/PwC AdEx H12018)

Reklama online raport AdEx. Niedługo online pobije TV

Autorzy raportu przewidują, że jeśli to tempo wzrostu utrzyma się w drugim półroczu, wartość reklamy cyfrowej już na początku 2019 przebije reklamę telewizyjną i wyniesie 4,6 mld zł. Będzie to historyczna zmiana, która spowoduje, że internet stanie się największym medium reklamowym w Polsce.

Analizując udział konkretnych platform reklamy cyfrowej najwięcej zyskała reklama na urządzeniach mobilnych (wzrost wydatków o 45% w stosunku do H12017 r.), komunikacja marketingowa w mediach społecznościowych (wzrost o 54%) oraz reklama wideo online (wzrost o 41%). Wysoki indeks wzrostu osiągnęła ponadto reklama w modelu programmatic (wzrost o 31%). Dla tych, którzy nie do końca znają zagadnienie: reklama programmatic lub inaczej programmatic buying to działania, które umożliwiają automatyzację i personalizację reklam pod konkretnego odbiorcę. To zagadnienie obejmuje także automatyczne kupowanie mediów pod wyświetlanie reklam.

wartość reklamy online w Polsce raport

Wartość reklamy online w Polsce – podział tortu reklamowego (za: IAB/PwC AdEx H12018)

Które platformy reklamowe zgarniają najwięcej? Które branże wydają najwięcej?

Wracając do raportu warto dodać, że ogólna struktura rynku reklamy cyfrowej nie uległa zmianie na przestrzenie 1. półrocza 2018 roku. Największy udział w tzw. torcie reklamowym ma reklama graficzna (display) – 50% udziału, za nim plasuje się reklama w wyszukiwarkach (SEM) – 32%, ogłoszenia zgarniają 15% wydatków na reklamę online, a e-mail marketing – zaledwie 2%. Reklama mailingowa zresztą jako jedyna w tym gronie odnotowała indeks ujemny, a jej wartość spadła o 20% w stosunku do 2017 roku. Reszta odnotowała wzrost udziału wydatków – reklama graficzna o 15%, reklama w wyszukiwarkach o 9%, ogłoszenia o 19%, a reklama wideo aż o 41%.

Patrząc na konkretne branże, ponad połowę wydatków na reklamę online w Polsce (51%) generuje 5 branż: handel, telekomunikacja, motoryzacja, finanse oraz żywność. Znacznie wzrosły za to wydatki na reklamę cyfrową sektora produktów szybkozbywalnych (FMCG), czyli różnego rodzaju mięsa, dań gotowych, owoców, warzyw, słodyczy, żywności ekologicznej, produktów sypkich, kosmetyków, artykułów do higieny itd. Tu indeks wyniósł +36%, wliczając w to promowanie alkoholi i napojów (+55%) oraz artykułów higienicznych i pielęgnacyjnych (+49%). Więcej wydaje się także na reklamę online mediów, książek, a także płyt CD i DVD (+37%).

Wydatki na reklamę online według branż

Wydatki na reklamę online według branż (za: IAB/PwC AdEx H12018)

Reklama online raport AdEx – o badaniu

Badanie AdEx, którego wyniki publikowane są w formie raportu, to cykliczny pomiar wysokości wydatków na reklamę internetową w Polsce. Realizuje je IAB Polska wspólnie z PwC. Do tworzenia raportu włączane są dane, które obejmują nakłady finansowe przepływające przez różne podmioty aktywne na rynku online (wydawców, agencje reklamowe, sieci, domy mediowe) i dotyczą wyłącznie wydatków na powierzchnię reklamową. Wartość wydatków podawana jest brutto i uwzględnia zarówno rozliczenia gotówkowe, jak i bartery i prowizje, a także rabaty.

Udostępnij artykuł
Share on FacebookShare on Google+Share on LinkedInPin on PinterestTweet about this on Twitter

Nasze usługi, kliknij i zapoznaj się z ofertą


pozycjonowanie adwords rwd sklepy

Sprawdź też...

2 odpowiedzi.

  1. Karolina pisze:

    To prawda, ostatnio bardzo modne stało się promowanie marki przez internet… W marketingu internetowym możemy wyróżnić reklamę jawną i niejawną. Do tej pierwszej zalicza się linki i artykuły sponsorowane, banery reklamowe, youtube, mailing. Jej zalety to przede wszystkim szybki efekt i kontrola nad wynikami. Do reklamy niejawnej zaliczamy pozycjonowanie, Facebook, content marketing, social media. W tej reklamie użytkownicy nie mają pojęcia , że jest to forma reklamy, nie czują, że to przez reklamę dokonali danego zakupu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *