Responsywność strony – dlaczego to takie ważne?

Responsywność strony – dlaczego to takie ważne?
4.8 (96.15%) 26 głos[ów]

Mimo, iż era smartfonów zaczęła się stosunkowo niedawno, dość szybko zdominowała nasze życie, a także internet i branżę SEO. Jakie zmiany przyniosła?

strona responsywna

Według ostatnich danych w Polsce z telefonów komórkowych korzysta 74% społeczeństwa (https://wearesocial.com/uk/special-reports/digital-in-2017-global-overview). Statystyki ruchu już dawno pokazały, że ruch z urządzeń mobilnych znacznie przekroczył ten z urządzeń desktopowych, a różnica między nimi cały czas rośnie (http://gs.statcounter.com/platform-market-share/desktop-mobile-tablet).

mobile vs desktop

RWD (Responsive Web Design) czyli projektowanie z uwzględnieniem urządzeń mobilnych, pozwala na dopasowanie układu witryny do ekranu smartfonu bądź tabletu. Dlaczego jest to aż tak ważne? Użytkownicy telefonów komórkowych często wyszukują informacje, których pilnie potrzebują. Takie cechy jak: szybkość ładowania strony, jej czytelność czy łatwość znalezienia informacji decydują o utrzymaniu użytkownika na naszej witrynie.

Responsywność strony jest również ściśle związana z działaniami SEO. Google niechętnie rekomenduje strony, które nie są dostosowane do urządzeń mobilnych. 21 kwietnia 2015 wszedł w życie nowy algorytm wyszukiwania na smartfony i tablety, który kieruje się nieco innymi zasadami niż ten znany z komputerów stacjonarnych. Wyszukiwarka, poza zgodnością wyszukiwanej frazy z treścią, bierze pod uwagę także responsywność strony. Dopasowane witryny zawsze będą miały pierwszeństwo przed stronami, których treść bądź układ nie wyświetla się poprawnie na ekranie smartfonu.

Można zastanowić się nad stworzeniem nowej domeny lub subdomeny przeznaczonej jedynie na urządzenia mobilne. Ale czy takie działania są zasadne? Zdania w tej kwestii są podzielone. Oddzielne witryny mają swój własny kod oraz adres url, podczas gdy strony responsywne posiadają jeden zestaw plików oraz treści. Stworzenie jednej strony responsywnej znacząco ułatwia jej indeksację przez Google.

Dlaczego utrzymanie użytkownika na naszej witrynie jest aż tak ważne? Tego chyba nie trzeba wyjaśniać :).  Strony internetowe spełniają wiele funkcji – pozyskanie informacji, dzielenie się nimi, zamawianie usług i produktów. Obecnie dzielenie się informacjami jest bardzo uproszczone, gdyż przy pomocy jednego przycisku możemy opublikować bądź wysłać wiadomość do znajomych przez social media. Odwiedzający przeglądając witrynę z chęcią do niej powróci, a także podzieli się nią z innymi użytkownikami jeżeli będzie ona spełniać wymogi responsywności. Google kładzie coraz większy nacisk na webmasterów, by Ci dopasowywali swoje strony do urządzeń mobilnych. Taki zabieg to nie tylko dopasowanie strony do obecnych trendów, ale także sposób na zwiększenie ruchu w witrynie i pozyskanie nowych klientów.

Dostosowując naszą witrynę do smartfonów zwiększamy ruch na swojej stronie o ten pochodzący z urządzeń mobilnych. Jeśli strona dopasowana jest do wytycznych RWB, współczynnik odrzuceń z pewnością ulegnie zmniejszeniu, a wzrośnie konwersja. Należy zadbać, aby witryna na telefonie miała równie przejrzysty układ co ta na urządzeniach stacjonarnych.

Strony responsywne są funkcjonalne nie tylko dla użytkowników, ale również dla przeglądarek. Layout dopasowany do urządzeń mobilnych załadowuje się dużo szybciej na smartfonach użytkowników. Przeglądarka telefonu nie musi sama analizować kodu, by strona była jak najlepiej widoczna, gdyż ma już gotowy szablon. Takie witryny nie wymagają także częstych modyfikacji.

Jak w prosty sposób sprawdzić czy moja witryna dopasowana jest do standardów Google dotyczących responsywności? Z rozwiązaniem przychodzi nowe narzędzie od giganta z Mountain View – https://search.google.com/test/mobile-friendly?hl=pl – witryna ta pozwala na szybką analizę kodu strony oraz przesłanie raportu z testu do Google. W ten sposób algorytm szybko poprawi informację o stronie, jeżeli wprowadzaliśmy RWD na stronę i chcemy by została ona ponownie zindeksowana.

strona responsywna

Strona responsywna to już nie możliwość, a konieczność. Jeśli myślisz poważnie o prowadzeniu biznesu nie możesz o tym zapomnieć.

Udostępnij artykuł
Share on FacebookShare on Google+Share on LinkedInPin on PinterestTweet about this on Twitter

Nasze usługi, kliknij i zapoznaj się z ofertą


pozycjonowanie adwords rwd sklepy

Sprawdź też...

2 odpowiedzi.

  1. Belt pisze:

    Dokładnie tak. Responsywność strony jest jednym z podstawowych kryteriów pozycji w Google, więc zdecydowanie warto jest się tym porządnie zająć.

  1. 4 września 2017

    […] ważności reponsywności strony wspominaliśmy już wielokrotnie (chociażby tutaj). Pozwolę sobie jednak powtórzyć to po raz kolejny – przystosowanie strony do urządzeń […]